Rasism

Enlgt svenska akademns ordlista över det svenska språket betyder rasism följande:
 
Att rasim funnits genom tiderna är inget nytt. Slå ihjäl sex miljoner judar för att det var av fel "ras". Svarta åka på samma buss som de rena vita? Aldrig! Att vi mäniskor är riktiga as är bara ett faktum. Vi är helt dumma i huvudet, om inte de dummaste djuren i världen. Att dömma ut vissa del av vår art för att den inte passar in... Det är som att alla hästar skulle vara emot och hata Engelska fullblod för att de är "fel". Dåligt exempel, men ni fattar vinken.
 
Jag blir ledsen över att vissa anser att andra är värda mindre. Det finns inget rätt och fel i vem som är värd mer eller mindre. En del av mig dör när detta finns på facebook:
Nej, det är inte okej. Inte någonstans. Som underbara Molly sa i sitt inlägg, vad har en persons ursprung med våldtäkt att göra. Så om jag som är född i Europa är en nazist.... Eller?  Alla mörk hyade är våltäktsmän? Eller?
 
Jag ogillar ordet mörkhyad/svart/vit/röd/osv. Varför? De har en annan typ av pigmet, det är inget att göra åt. Att ha percingar kan man göra något åt, men inte sin hudfärg.
 
Jag vill inte ta upp invandirng. Det finns inga som inte är invandrare. Alla verkar tro att invandrare kommer i från Syrien eller Afghanistan. Men de som kommer hit från Tyskland, Thiland och USA då? Ska vi inte slänga ut de först? De har ju allt de behöver? Eller? Sverige kanske inte kan at in alla och betala för de, men de andra länderna inte kan det heller. 229 personer per kvadratkilometer. I Sverige är vi typ 26 stycken. Vi har plats. Att vi kan ta in invandrare är bara vinst, ingen förlust. Hur kan vi förlora på det? Det finns ju inget negativt med invandring. Vi skulle inte vara 9 miljoner idag om folk inte invandrade. Många av våra största kändisar skulle aldrig funnits om inte de hade invandrat till Sverige. Snälla tänk på det.
 
Jag förstår er som har nära och kära som blir utsatta för våld och hot. Jag lider med er, men döm inte alla efter en person. Det är som att vi skulle dömma ut alla norrmän efter Brejvik. Eller alla amerikaner efter Ariel Castro. Döm inte alla. Snälla.
 
Det här är det sista jag tänker skriva om frågan på min blogg. För min talan vidare om ni vill för jag pallar fan inte ta det om och om igen. Ni som inte håller med mig, ge mig tio andleningar varför en person av en viss "ras" är minde värda än mig. Tio andledningar till varför raser finns överhuvudtaget. Snälla gör det. Om du inte har tio, eller bara vill säga att jag är en idiot. Gör det någon annanstans. I ditt huvud till exempel. Tack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0