Årets första boktips!

Och för att rivstarta det hela, hela 4 stycken!


De Tusende

Skriven av: Peter Lidbeck & Max Elmberg Sjöholm.
Utgiven av: Natur och kultur
Sidor: 188
Handling från baksidan:
"Det första året kom läkare från fastlandet och tog prover på oss. Som om vi bar på en hemlighet de ville åt. De hade skyddsklädder och andningstuber, tjocka handskar och säkerhetsutrustning. Det var innan de visste att överlevande smittar värst av alla. Några dagar senare kom det tillbaka. Utan skyddskläder men med svarta blåsor. Idag är de rök och aska."

Isolerade på en ö i havet drömmer en ung man och hans bästa vän om livet på fastlandet, före smittan. Friska sedan länge för de ändå smittan vidare. De är dömda till ett liv vid ugnen där de döda kropparna förvandlas till sot och aska. På ön finns också Gecko, som är trött på slaveriets orättvisor. Han får medhåll från allt fler när han pratar om att ta sig in til fastlandet, sprida smittan med flit och påskynda processen...
Kommentar:
Wow! Det åste jag börja med. Ett stort WOW! Jag hade inte förväntat mig det som boken gav. Jag trodde det skulle vara en okej bok, när jag såg att det var bilder på varje sida, men dra mig baklängen, NEJ!
Lite text, många bilder och ett ny framtid. Så roligt! Och bra!

Det jag stör mig på är att man aldrig får reda på huvudpersonens namn. Det är synd. Jag döper honom till Gustav.
Ett måste för:
Fatasy freak och ni som inte orkar läsa en tjock bok.
Sammanfattning:
En wow-bok. Synd att man inte får reda på vad huvudpersonen heter (Gustav).
Betyg:
4/5
--------------

Det är så logiskt alla fattar utom du


Skriven av: Lisa Bjärbo
Utgiven av: Rabén&sjögren
Sidor: 250
Handling:
Den handlar om Johan och Ester, som är bästa vänner. Johans pappa är otrogen, tror han. Han är även olyckligt kär. Ester bor i en toppen familj och även hon är olyckligt kär. Ja... Det handlar om när dom löser sina problem.
Kommentar:
Som ni kanske märkte så kommer jag inte ihåg så mycket ut av boken. Den har inte lämnat några spår i mitt huvud. Jag tyckte den inte var bra. Nä inte bra alls.
Ett måste för:
En som måste läsa en tjejbok.
Sammanfattning:
Boken var tråkig och dryg och den lämnar inga spår i skallen
Betyg:
1/5

--------------------

Snart är jag borta

Skriven av: Hanna Jedik
Utgiven av: Rabén&sjögren
Sidor: 283
Handling:
Maja och Lina är super olika. Det finns ingen likhet mellan dom. Ändå är dom bästa vänner. Maja längtar bort till dom stora städerna. Hon vill finna sin kariär där. Hon är även kär i en kille som bor i den lilla staden där dom bor. Lina vet inte vad hon vill. Hon är lite dum och blir våldtagen i början av boken och dömmer utsig resten av den.
Kommentar:
Den fastnade! Språket är jättebra! Helt underbar! Eller kanske inte... Jag tycker att den  är helt okej. Ibland känns personerna falska.
Ett måste för:
En som gillar tjejböcker eller bara är sugen på att läsa någonting.
Sammanfattning:
Två olika mänskor i samma värld men ändå olika. Fint språk. Synd att dom känns ovärkliga då och då.
Betyg:
3/5
--------------

Ökenflickan

Skriven av: Cecilie Eken
Utgiven av: Nyponförlag
Sidor:79
Handling:
Aram jobbar hos sin farbror som är guldsmed. En dag kommer tre lejon tilll butiken. Dom är från ett trolkalrs folk. Flickan där söker hjälp utav honom. Hon har en mystisk ask med en massa bokstäver på. I aksen ska det finnas något. Aram lovar henne att hjälpa henne.
Kommentar:
Jag vet inte vad jag tycker om den. Späningen bygdes snabbt upp, men boken var kort. Jag kommer inte ihåg vad alla heter.... Lätt läst så språket kanske inte är så himlabra.
Ett måste för:
Någon som är sugen på något lättläst eller en bra bok för högläsning.
Sammanfattning:
En helt okej högläsningsbok.
Betyg:
3/5

//Kakan

Kommentarer
Postat av: Tilly

jåå det är hon :) fin design btw :)

2011-01-09 @ 19:30:21
URL: http://fototilly.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag tycker att Det är så logiskt alla fattar utom du är jätte bra :) Här är min egen recension av den:

http://boktrasket.blogspot.com/2010/12/det-ar-sa-logiskt-alla-fattar-utom-du.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0