Sägensafari!

Äch, nu skiter vi i ridlägret och jag ska berätta vad som hände igår! Mamma skulle ta pappa och mig till en "förestälning". Den skulle börja 11 på natten. Det var inget för handikappade, barn under 12 och över 300 och inget för lättskrämda. Mitt förslag var Ladys night men det var fel, konstigt nog :P
Men vi skulle åka två timmar till Knupbodarna och gå på sägensafari. Det kom några pigor och löste ut biljetter. Dom sa några viktiga regler. Det var tre stycken och dom lyder så här:
  1. Fäbovakten kommer och hämta er. Vi vet inte om han kommer och gå med er eller någon annan eller om ni får gå själva.
  2. Om någon säger åt er sprig, så spring. Samma sak om dom säger stanna.
  3. Håll ihop gruppen!
Sen så kom vakten och vi fick träffa husmor. Hon berätta tre historier om föbon. Vakten kalla henne för spinrock, men historierna gick typ så här:

Historia 1:
Det var en ficka här förra sommarn som gick in i skogen och försvann. Förmodligen bergtagen av något troll.

Historia 2:
Det var en flicka som jobbade här på fäboden. När dom skulle gå hem till byn på hösten, så hade deras bästa ko försvunnit. Flickan trodde att kon hde gått in i skogen för att äta svamp, som kor gör på hösten. Flickan gick för att hitta kon. Då kom ett troll och bergtog henne. Han stängde in henne i sitt berg i sju långa år. Men vid vage midsommarnatt tar han ut henne så hon får lufta sig, för troll gillar saker som glänser. Flickan hade lärt sig att troll gillar när man sjunger för dom, så hon sjöng en vaggvisa. Trollet sonmade. Då solen gick upp fick trollet en solstråle i pannan och blev till sten. Flickan tängte smita men hon kom inte långt, för trollet hade kedjat fast henne i sin fot. Så där dog flickan. Bredvid trollet. Nu finns bara trollstenen kvar och en vaker lilja som fär flickan.

Historia 3:
Knupbodarna är hemsökta av ett spöke. Det var en duktig piga och hon hade en fästman. Men bonden som var där ville inte att dom skulle gifta sig, för då skulle han förlor bra arbetskrafft. Så han sa något till fästmanen, och han försvann. Pigan blev galen av sorg, och en dag hängde hon sig en en lada. Sedan des har hon kulat efter sin fästman.

Aja, sen så fick vi gå med vakten ochh vi skulle följa efter en galen man som hete Smed-per. Han är galen, sur, ful i mun och hatar allt som har med den morderna tiden att göra. Vi skulle gå och kolla på tollstenen. Vi fick se stenen men på köpet blev det en massa skrik och springade. Vi såg en gast, vi såg även spöket (i historia 3), vi fick se älvor och vi fick träffa Smed-pers bror. Vi blev jagade av en varulv, troll och vittror. Vi såg en jätte och fick höra helt otroliga historior om alla "saker" i skogen.  Det var en adrelanin pumpad, trött Karin som åkte hom. Mitt ben hade somnat i bilen så när vi kom hem så fick pappa hjälp mig in. Vi kom hem 2 på natten!!

I dag har jag tagit hand om hästarna och så ska jag nog ta en snabbis. I morgon ska man uppträda med dellen knights (http://delleknights.zoomin.se/) igen. Suck!
Så himla duktiga hästar!!  Jag fick nästan tårar i ögonen när jag såg den här filmen!!
//Kakan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0